TIPPEK & TANÁCSOK

ALAPVETŐ TIPPEK & TAKTIKÁK VERSENYZÉSHEZ

 

KULCS A FÓKUSZ

A vitorlás versenyeken a győzelemhez gyakran az előkészület a kulcs – függetlenül attól, hogy belsőhelyet próbálsz szerezni, tiszta szélben tervezel rajtolni, krajcban akarsz magasságot szerezni, illetve jobban szeretnéd kezelni a grószt és a fockot, ezek a tippek és taktikák segíteni fognak abban, hogy megbizonyosodj arról, hogy felkészültél a jó kezdéshez.

MIELŐTT ELHAGYOD A KIKÖTŐT

Hajó beállítása:

Az első feladat ellenőrizni, hogy sikeresen benevezted-e a versenyre a hajót, és minden szükséges dokumentáció leadásra került a versenyrendezőség felé.

Megfelelő versenylobogó:

Mindig ellenőrizd, hogy van-e a fedélzeten a versenyre megfelelő lobogó, és jó állapotú-e.

Versenykiírás:

Ügyelj arra, hogy a hajón legyen minden szükséges dokumentáció és információ a versennyel kapcsolatban.  Mindig fontos, hogy a versenykiírást mindenki minél hamarabb elolvassa, és ha bármi kérdés merül fel, azt időben lehessen jelezni a versenyrendezőségnek.

Időjárás és ár-apály:

Győződj meg arról, hogy rendelkezel-e a legfrissebb időjárás-előrejelzés jelentéssel és az ár-apály információkkal. Ez nagy szerepet játszhat a stratégia kidolgozásban.

Legénység menedzselése:

A megfelelő legénység biztosítása kulcsfontosságú. Ügyelj arra, hogy a lehető legjobb legénységgel rendelkezz.

Gondoskodj arról, hogy a legénység előre tájékozott legyen, és minden egyéb információt megkapjon, amelyet tudnia kell.

Felesleges súly:

Győződj meg arról, hogy nincs felesleges súly a hajón. Versenyszezonban minden olyat érdemes kivenni a hajóból, amit nem használunk verseny közben, nem kötelező felszerelés, nem pótalkatrész, nem szükséges szerszám és nem biztonsági felszerelés.

Rigg ellenőrzés:

Ha még nem tetted ezt meg, akkor fontos, hogy szezononként egyszer vagy kétszer egy szakértő ellenőrizze a felszerelést.

Különösen fontos átnézni az árboc részeit, görbületét.

Hajótest tisztasága:

A hajó aljának tisztítása a vitorlásverseny fontos részét képezi – kikötőből való kimenetel előtt célszerű ellenőrizni, illetve futamok előtt, mert nagyban befolyásolja a teljesítményt.

KIVITORLÁZÁS A KIKÖTŐBŐL

Beállítások megkezdése:

Mindig ügyelj arra, hogy elegendő időt hagyjon a versenypályára történő kijutásra, a vitorlák felkészítésére, és a bemelegítésre a legénység számára. A legjobb, ha rajt előtt egy órával kint van a versenypályán.

Rajtvonal felmérése:

Érdemes elmotorozni/vitorlázni a rendező hajón és a startvonalon túl, hogy felmérje a pálya irányát és méretét.

A RAJT ELŐTT

Előkészületek:

A lehető leghamarabb húzd fel a nagyvitorlát, és menj végig néhányszor a rajtvonalon. Kezd a preferált rajt hellyel, majd keresd meg a további lehetőségeket.

Ez segít:

  1. bemelegíteni a legénységet a szükséges rajtolási manőverekhez (fordulás, halzolás);
  2. érezni a csapatnak a szél és az ár-apály erejét;
  3. megvizsgálni a lay line-okat és azokat a helyeket, ahonnan kiszoríthatnak a vonalról;
  4. ellenőrizni az AWA-t a vonaltól, amit később tisztázunk;
  5. végig gondolni a vitorlaválasztásokat, amit a rajtvonalon túl fog használni, és hogy miként fogják a vitorla cseréket végrehajtani.

Ha van olyan technológia a hajón, amivel be lehet mérni a rajtvonal pozícióját és pontos időt ad a vonal távolságához, azt használja ki.

Következő feladat:

A legénységnek mindig tisztában kell lennie a következő lépéssel, még akkor is, ha még a rajt előtt vagyunk.

„Hé srácok, szerintem a következő lépés egy halzolás”

Ez segít a legénységnek megalapozni a hangulatot, és hogy ne legyen nagy a feszültség, de mégis mindenki koncentrálhasson a feladatára, és időben fel tudjon rá készülni.

RAJTOLÁS MEGHATÁROZÁSA  

Hogyan kell kiválasztani a kedvező rajt oldalt?

Bármilyen pályaverseny esetén úgy tudod ezt eldönteni, hogy felállsz a rajtvonal közepére széllel szemben, és figyeled a vonalat a hajó pozíciójához viszonyítva. Amelyik oldal fele mutat a hajóorra, az az oldal a kedvező. Ez jól működik minden pályaverseny, illetve krajcos rajtvonal esetében.

FÉLSZELES RAJTOLÁSHOZ

  1. A rajtvonal melyik vége van legközelebb a következő bójához?
  2. A rajtvonal melyik vége a kedvezőbb az áramlás szempontjából?
  3. A rajtvonal melyik vége adja meg a leggyorsabb vitorlázás szögét a következő bójához?
  4. Milyen gyors (és nagy) a hajód a többi versenyzőhöz képest, akikkel rajtolsz?
  5. Mi a menekülő terv, ha gyorsan ki kell tisztáznod magád?

Átrendeződés a rajt előtt:

A rajt előtt adj egy kis pihenőt a legénységnek, ami lehetőséget ad átbeszélni a pályát, az áramlást és a stratégiát az alábbiak tudatában:

  • rajt idő és a pálya;
  • hol szeretnél rajtolni;
  • melyik vitorlát fogod használni, és hogyan közelíted meg a rajtvonalat;
  • ki mit fog trimmelni;
  • mi a stratégia az első pályaszakaszhoz.

Három perces szabály (nem igazán szabály, de nevezzük annak)

A rajt előtti 3 percben lévő pozíciód jelentősen segíti a jól felépített és megtervezett rajtot.

Ha rossz helyzetben vagy a három percesnél, elég ideje marad ahhoz, hogy újra felépíthess egy jó rajtot.

Utolsó 3 percnél:

  • Kérj információt a távolságról, időről és a többi versenyző pozíciójáról.
  • Ne az a versenyző legyél, aki a mezőny ellen rajtol, ha van jobb lehetőséged.
  • A cél az, hogy a rajt pillanatában a rajtvonalon azon a szögön és sebességen haladj át, amit előre terveztél.

A RAJT UTÁN

SEBESSÉG A LEGFONTOSABB!

A legfontosabb mindig a leggyorsabb vitorlázás minden percben.

JÓ IRÁNY!

Miután megvan a sebesség, a következő fontos dolog amire figyelni kell az, hogy a jó irányba haladjon.

TRIMMING TECHNIKA!

Krajcban fontos szempontok:

  • Legyen súly a hajó korlátjánál és a legénység pozíciója legyen optimálisan beállítva.
  • A széllökések és leállások kezelése.
  • Orrvitorla hasassága és csavarodása.
  • Abban a szögtartományban vitorlázni, amelyben mindig van erő a vitorlában.

IDŐ A KÖVETKEZŐ BÓJÁHOZ!

Fontos szem előtt tartani és tudni, azzal együtt, hogy hol helyezkedünk el a pályán, mert ez és a szélirány változása fogja leginkább beolyásolni a mezőnyben elfoglalt pozíciónkat és a felépített stratégiát.

HAJÓ HAJÓ ELLEN:

A legegyszerűbb út a győzelemhez, ha gyorsabb vagy a többi versenyzőnél. 50% a hajó felkészítésén múlik, de a maradék a koncentrációs készség, erőfeszítések teljesítményén, illetve a versenypályán dől el. Ahogy egy taktikusé, úgy a te célod is az, hogy 50% felett vitorlázz: nem lesz mindig minden rendben, de a fordulókat, hauzolásokat és hajófelkészítést mindig jól kell megcsinálni, hogy azokon ne múljon. Irányítsd az irányíthatót!

ALSÓ BÓJA MEGKÖZELÍTÉSE

Egy jó bójavétel:

A legfontosabb a rendezett és jó bójavétel egy ügyes felélesedéssel.

Kommunikáció:

Még ha nyilvánvaló is, beszéljétek át a manővert, és hogy mi a prioritás a bójavétel után.

Közvetlen prioritás a bójavétel után:

  • Tiszta szél és pozíció a bója után.
  • Legénység helyzete a hajón.

CIRKÁLÓ TAKTIKA

HAJÓ HAJÓ ELLEN:

Ebben az esetben fel kell hívni a figyelmet arra, hogy akár rá vagy a környékére fordulsz valakinek, nagy hatással lesz a végeredményre.

  • Ha ráfordulsz egy másik hajóra, rendben van-e, hogy ezáltal „elküldöd” őt a másik irányba?
  • Ha ráfordulsz, van-e valaki más, aki megteheti ugyanezt  veled?
  • Érdemes-e a másik hajót kivezetni valamelyik oldalra?

FUTAM UTÁNI ÉRTÉKELÉS

BESZÉLGESS A LEGÉNYSÉGGEL!

Még ha informális keretek között is történik, lényeges kiértékelni a legénységgel a futam után a történteket. A munka lista létrehozása nagyon megéri! Ezután kioszthatóak a feladatok a legénységre. Gyakran motiváló, ha részesülnek belőlük, és jelzed, hogy szükség van rájuk.